| Nivå 1 - Tekniker |
| Kursnamn |
Längd |
Förkunskaper |
Kursinnehåll |
Kursanmälan |
|
| Arbeten på HV-bilar med frånkopplad spänning (L2) |
2 dagar |
-
L1 kompetens
-
Grundläggande el och mätteknik
|
-
Introduktion
-
Komponentkännedom högvolt
-
Utformning av hybridsystem
-
Praktiska övningar
-
Utförande av riskbedömning/riskanalys
-
Certifiering (teori och praktik)
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter deltagande i kursen ska kursdeltagarna kunna koppla bort högvoltsystemet och fastställa att högvoltsystemet är spänningsfritt. Ska kursdeltagarna efter framgångsrik reparation av högspänningssystemet kunna genomföra mätningar på högspänningssystemet innan bilen tas i drift igen. Kunna förklara konstruktion och funktion för högspänningskomponenterna som används i BEV,FHEV och PHEV. Efter kursen har deltagaren kompetensen fackkunnig elfordon enligt svenska branschstandard (Ford ev-tekniker, L2)
|
|
| Diagnos & FDRS funktioner |
2 dagar |
-
VCT - Introduktion Ford
-
VCT - PTS
|
-
Symptombaserad diagnos
-
Byte av styrdon
-
Konfigurering styrdon
-
Självtest och släckning av felkoder
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen ska deltagarna:
Kunna uppdatera IDS-programvaran
Kunna läsa av felkoder med FDRS/IDS Standard
Känna till de olika mät- och testverktygen
Känna till hur man programmerar nycklar.
|
|
| Ford skadereparationer |
2 dagar |
-
VCT - Introduktion Ford
-
VCT - PTS
|
-
Korrosionsbildning och korrosionsskyddsåtgärder i produktionen.
-
Diagnos av karosseridelar som riskerar att utsättas för korrosionen samt bedömning av rostskadans omfattning.
-
Korrosionsskydd vid reparationen.
-
Reparationsmetoder
-
Delreparation.
-
Materialkännedom
-
Grundläggande riktningsteknik
-
Praktik riktning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter avslutad kurs skall deltagaren:
- kunna förklara hur korrosion uppstår samt beskriva produktmässiga korrosionsskyddsåtgärder
- kunna utföra diagnos på karosseriområden som riskerar att utsättas för korrosion samt utföra bedömning av rostskadans
omfattning
- kunna förklara de åtgärder för korrosionsskydd som vidtas vid reparation
- ha kännedom om olika ståltyper
- ha ingående kännedom om Fords reparationsmetoder |
|
| Glasreparationer |
2 dagar |
|
-
Byte av limmade rutor
-
Reparation av stenskott
-
Glaskunskap
-
Vattenläckage
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagaren kunna byta rutor enligt Fords anvisningar och arbetarskyddsstyrelsens riktlinjer.
Kunna utföra glasreparationer enligt Fords normer. |
|
| Grundinformation högvolt, (L1) |
1 dag |
-
VCT - HV-informerad person
|
-
Introduktion
-
Allmänt
-
Elfaror
-
Utformning av hybridsystem
-
Utformning av högvoltssystem
-
Stadgar och rättsliga standarder
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter deltagande i kursen ska kursdeltagarna kunna förklara högspänningskonceptet och högspänningsprodukternas allmänna tekniska bakgrund. Kunna förklara det tekniska ansvaret. Kunna förklara vilka allmänna arbete de kan utföra i bilen. Känna till bakomliggande lagstiftning och olycksförebyggande föreskrifter. Kunna förklara bilens säkerhetsåtgärder och känna till första hjälpen åtgärderna. Efter kursen har deltagaren kompetensen instruerad tekniker elfordon enligt Svenska branschstandard (Ford ev-medveten, L1)
|
|
| Grundläggande el och mätteknik |
2 dagar |
|
-
Ohm och effektlagen
-
Mätteknik - spänningsfallsmätning
-
Modulsäkerhet i bil
-
Mätning och felsökning i bil
-
Kopplingsscheman
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagaren kunna klara av att hantera grundläggande mätteknik med multimeter. Beräkningar utifrån Ohm och effektlagen. |
|
| Sammanfogningsteknik |
2 dagar |
-
VCT - Introduktion Ford
-
VCT - PTS
|
-
Modellinformation
-
Materialkännedom
-
Reparationsmetoder/anvisningar i eTIS
-
Kapställen och fogningsmetoder
-
Svets teori MIG/MAG och motståndssvetsning
-
Praktik MIG/MAG och MIG Brazing
-
Praktik motståndsvetsning
-
Korrosionsskydd
|
Inga lediga platser |
Kursmål: |
|
| SRS (plåt) |
1 dag |
-
VCT - Introduktion Ford
-
VCT - PTS
|
-
Airbag
-
Bältessträckare
-
Sidokollisionsskydd
-
Pyrotekniskt material
-
Hälsa, säkerhet och miljö
-
Felsökning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter avslutad kurs skall deltagarna kunna beskriva Fords krocksäkerhetssystem (SRS) och ska känna till grunder för mätning, kontroll, diagnos och reparation på dessa system. |
|
| VCT info - HV-informerad person |
1 tim |
|
-
Roller - kompetensnivåer
-
Elfaror
-
Första hjälpen
-
Definition av högvolt
-
Skyltning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Syftet med utbildningen är att ge personen tillräckliga instruktioner för att kunna undvika elektriska risker och på ett säkert sätt kunna vistas i samma lokaler som arbeten på elfordon pågår. Efter kursen har deltagaren kompetensen informerad person enligt Svensk branschstandard. |
|
| VCT info - Introduktion Ford plåtverkstad |
1,5 Tim |
|
Kursen riktar sig till skadeverkstäder.
Kursen tar upp och informerar om följande områden:
-
Stars
-
Fordutbildning / Fords utbildning
-
Hedinportalen
-
Koder och id
-
GCR-rapporter
-
Ford PTS
-
Ford Microcat EPC
-
HV-utbildning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter avslutad kurs skall deltagarna ha:
Kännedom och kunskap om hur PTS är uppbyggt och vart information finns
Kunna navigera i HMC-portalen
Logga in och se utbildningar på Ford-utbildnings hemsida
Hitta och söka efter utbildningar i Stars, Skriva en GCR-rapport och förstå syftet med rapporteringen
Hitta och utföra lättare komponentsökningar i Microcat EPC
Förstå Ford uppbyggnad av högvoltsutbildningar i samband med Svensk Branschstandard.
|
|
| VCT kurs - PTS för plåtverkstad |
1,5 tim |
|
-
Kunna navigera i PTS
-
Gå igenom alla flikar
-
Förstå handbokens sammansättning och funktion
-
Övningsuppgifter
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Kunna navigera i systemet och få en förståelse hur PTS fungerar.
Få kunskap i vad som finns i flikar och undergrupper. |
| |
| Nivå 2 - Senior |
| Kursnamn |
Längd |
Förkunskaper |
Kursinnehåll |
Kursanmälan |
|
| Grundläggande chassiteknik |
2 dagar |
|
-
Syfte med styr och hjulupphängning samt konstruktion och funktion.
-
Hjulupphängning
-
Fyrhjulsmätning
-
Hjul och Däck
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagaren kunna ställa diagnos på slitage och skador i hjulupphängning samt kunna genomföra fyrhjulsinställning. |
|
| Klimatanläggningar |
2 dagar |
|
-
Genomgång av grundläggande kyla och värmelära
-
Information om olika köldmediers miljöpåverkan.
-
Genom gång av aktuella förordningar från Naturvårdsverket samt olika EG bestämmelser
-
Genomgång av märkning, handhavande och återvinning av köldmedia
-
Genomgång av aktuell serviceutrustning.
-
Tömning, läcksökning och fyllning, samt efterföljande kontrollarbete enligt SFS 2007:846
-
Skriftligt prov på utförd utbildning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagaren kunna arbeta, reparera och felsöka i luftkonditioneringssystem.
Kunna handhava köldmediebehållare.
Ha en grundläggande kännedom om de relevanta bestämmelserna i förordning (EG) nr 514/2014,
direktiv 2006/40/EG (MAC-direktiver)och SFS 2007/846.
Ha grundläggande kännedom om användning av och egenskaper hos fluorerade växthusgaser som används som köldmedier i
motorfordons luftkonditioneringssystem, effekterna av utsläpp av dessa gaser på miljön |
|
| NVH |
2 dagar |
|
-
Vad är ljud rent fysikaliskt
-
Luftljud
-
Stomljud
-
Vad är en frekvens
-
Ljudstyrka
-
Resonans
-
Dämpning
-
Isolering
-
Absorption
-
Provkörning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagaren kunna identifiera ljud, vibrationer och skrammel samt bestämma om det är ett ljud eller oljud. |
| |
| Nivå 3 - Master |
| Kursnamn |
Längd |
Förkunskaper |
Kursinnehåll |
Kursanmälan |
|
| Internträningsteknik |
3 dagar |
|
-
Effektiv kommunikation
-
Metodik internträning
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen ska deltagaren kunna kommunicera effektivt med kunder, Ford, andra tillverkare, återförsäljarens personal och ledning för att lösa problem.
Kunna använda olika metoder för att genomföra internträning. |
|
| Mastervecka (plåt) |
|
|
|
Inga lediga platser |
Kursmål: |
|
| Strukturella reparationer och mätning |
2 dagar |
-
VCT - PTS
-
Plåtkunskap
-
Sammanfogningsteknik
-
Ford skadereparationer
-
SRS
|
-
Modellinformation
-
Materialkännedom, avancerad
-
Kollisionsteori, fysiska lagar
-
Säkerhetssystem (SRS)
-
Skadeanalysering
-
Reparationsmetoder/anvisningar i eTIS
-
Mekanisk mätning Point to Point
-
Mätteknik, elektronisk mätning
-
Kapställen och fogningsmetoder
-
Arbetsplattformen
-
Dragtekniker olika typskador
-
Korrosionsskydd
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter kursen skall deltagarna kunna bedöma vad som skall repareras och vad som skall bytas på en skadad bil genom en skadeanalysering. Dessutom skall deltagarna kunna göra en bedömning vilken dragteknik som skall användas vid en strukturell skada samt kunna förebygga korrosion i samband med reparationer.
|
| |
| Plåttekniska kurser |
| Kursnamn |
Längd |
Förkunskaper |
Kursinnehåll |
Kursanmälan |
|
| MIG lödning inkl Svetscertifiering Ford |
2 dagar |
|
Teori
-
MIG-lödningsutrustning (inklusive test och kontroll)
-
MIG-lödningskrav
-
Säkerhet och arbetsmiljö
Praktik
-
Praktisk träning med MIG-lödningsövningar och MIG-lödningsteknik
Kursen avslutas med MIG-lödningsprov
Efter kursen genomförs MIG-lödningscertifiering Ford
|
Inga lediga platser |
Kursmål: |
|
| MIG/MAG svetsning inkl Svetscertifiering Ford |
3 dagar |
|
Teori:
-
Bågsvetsning
-
Svetsutrustning (inklusive test och kontroll)
-
Svetskrav
-
Säkerhet och arbetsmiljö
Praktik:
-
Praktisk träning med svetsövningar och svetsteknik
-
Kursen avslutas med svetsprov som kursledaren genomför
Efter kursen genomförs "Svetscertifiering Ford".
|
Inga lediga platser |
Kursmål: Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna utföra MIG/MAG-svetsning enligt Fords certifieringskrav. |
|
| Svetscertifiering Ford MIG-lödning |
|
|
-
Certifieringen har fem praktiska moment:
1. Helsömssvetsning på plåt med en tjocklek på 0,7 mm
2. Helsömssvetsning på plåt med en tjocklek på 1,5 mm
3. Hålsvetsning på plåt med en tjocklek på 0,8 mm
4. Hålsvetsning på plåt med en tjocklek på 1,5 mm
5. Helsömssvetsning på tröskelprofil
Svetsproverna kontrolleras visuellt och med dragprov.
-
Muntliga kontrollfrågor om allmän svetskunskap.
|
Inga lediga platser |
Kursmål: |
|
| Svetscertifiering Ford MIG/MAG-svetsning |
|
|
-
Certifieringen har fem praktiska moment:
1. Helsömssvetsning på plåt med en tjocklek på 0,7 mm
2. Helsömssvetsning på plåt med en tjocklek på 1,5 mm
3. Hålsvetsning på plåt med en tjocklek på 0,8 mm
4. Hålsvetsning på plåt med en tjocklek på 1,5 mm
5. Helsömssvetsning på tröskelprofil
Svetsproverna kontrolleras visuellt och med dragprov.
-
Muntliga kontrollfrågor om allmän svetskunskap.
|
Inga lediga platser |
Kursmål: |
| |